මෙරට ප්රථම අධිවේගී මාර්ගය ලෙසින් ජනතා අයිතියට පැවරුණේ දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ගයයි. එම මාර්ගයේ පළමු අදියර ලෙසින් කොට්ටාව සිට ගාල්ල දක්වා වන මාර්ගය ජනතා අයිතියට පැවරුණු අතර පසුව ගාල්ල සිට මාතර දක්වා වන මාර්ග කොටසද ජනතා අයිතියට පවරා දෙන ලදී. මේ මාර්ගයේ දිගුවක් ලෙසින් මාතර සිට හම්බන්තොට දක්වා වන මාර්ගයද තැනීමේ කටයුතු ඒ සමඟම ආරම්භ වූ අතර කිලෝමීටර් 96ක දිගකින් යුත් එම මාර්ගය අදියර 4කින් කඩිනමින් තනා නිම කිරීමට යෝජනා වූයේ ජනතා අවශ්යතා ඉටු කිරීම පිණිසය. එහි 3හා 4 අදියර මාස කිහිපයකට පෙර විවෘත කළද එයින් ජනතාවට එතරම් සෙතක් නොවුණේ කොළඹ - කතරගම මාර්ගයේ සිට කිලෝමීටර් 16ක දුරක් ගෙවා අධිවේගී මාර්ගයට ගොස් එහි කෙටි දුරක් ගමන් කර නැවත ප්රධාන මාර්ගයට එක් වීමට සිදු වූ නිසාය. එහෙත් අදින් (23) පසු කොළඹ සිට ඍජුවම හම්බන්තොට දක්වා වන මාර්ගයම ජනතා අයිතියට පැවරෙන්නේ දකුණු අධිවේගී මාර්ගයේ අදියර 4ම විවෘත වන නිසාය. ඒ අනුව පැය 2 ½කදී පමණ කොළඹ සිට හම්බන්තොට දක්වා ගමන් කළ හැකි අතර කතරගම දක්වාම පැය 3 ½ කදී පමණ ගමන් කළ හැකි වනු ඇත.
1 අදියර යටතේ මාතර සිට බෙලිඅත්ත දක්වා වූ කිලෝමීටර් 30ක දුර සහිත කොටස සහ බෙලිඅත්තේ සිට වැටිය දක්වා වූ කිලෝමීටර් 26ක දුර කොටස අද විවෘත කෙරේ.
3 වන අදියර වන වැටියේ සිට අන්දරගස්වැව දක්වා කිලෝමීටර් 15ක කොටසත් සිවුවැන්න වන මත්තල ගුවන් තොටුපලේ සිට අතුරු අධිවේගී මාර්ගයක් ලෙස පැමිණ අන්දරවැවදී අධිවේගය හා සම්බන්ධ වී හම්බන්තොට දක්වා දිවෙන මාර්ගයද මේ වන විටත් විවෘත කර තිබේ. එහි මුළු දිග කිලෝමීටර් 25කි. අන්දරවැව සිට මත්තලට දුර කිලෝමීටර් 06ක් පමණ වන අතර අන්දරවැව සිට හම්බන්තොටට ඇති දුර කිලෝමීටර් 14කි. එහෙත් අන්දරවැව (වැටිය) අන්තර් මාර්ග හුවමාරුවේ අධික මාර්ග සංඛ්යාව නිසා මේ දුර කිලෝමීටර් 25ක් දක්වා වැඩි වී තිබේ. මාතර - හම්බන්තොට අධිවේගී මාර්ගයේ ආරම්භක සැලැස්මට වඩා තරමක් වෙනස් සැලැසුමකින් යුතුව වැට කටයුතු නිම කෙරිණි. එසේ සැලසුම වෙනස් කර ඇත්තේ එයින් වඩාත් ඵල ප්රයෝජන ලැබෙන ලෙසිනි. මාර්ගය වෙනස් කිරීමෙන් තවත් ප්රතිඵල රැසක් බලාපොරොත්තු විය.
විශේෂයෙන්ම නිල්වලා නදියේ ජල ගැලීම් මඟින් පහත් බිම් ආරක්ෂා කර ගැනීම එයින් මුල් තැනක් ගනී. එමෙන්ම මාතර ප්රදේශයේ කිරළ කැළේ වනෝද්යානයට හානි නොවන සේ මාර්ගය ඉදි කිරීමද තවත් ප්රධාන අරමුණක් විය. එමෙන්ම රක්ෂිත වනයක් වන ‘දන්දෙනිය‘ ට හානි අවම කිරීමද තවත් අරමුණකි. දකුණේ සංචාරක සිත් ගත් අරන්යාය හා මදුනාගල උණුවතුර ළිං වලට හානි සිදු නොවන සේ මාර්ගය ඉදි කිරීමද තවත් අරමුණක් විය. එයින් රිදියගම වනාන්තරයටද හානි සිදු වීම වැළකුණි. කිලෝ මීටර් 30 ක් වූ 1 අදියරේ කිලෝ මීටර් 10 ක් පමණ වන ගමන් කරන්නේ කුලුනු මතිනි. නිල්වලා ගඟේ ජලගැල්ම අනුව එසේ මාර්ගය කුලුනු උඩ ඉහළින් ගමන් කරන්නට කටයුතු යොදන ලදී. රක්ෂිත වනයක් මැදින් ඉඳි වන අධිවේගී මාර්ගය නිසා එම වනයේ ශාක 1400 ක් පමණ කපා ඉවත් කර ඇති අතර ඒ වෙනුවට එක ගසකට ගස් සියය බැඟින් සිටුවීමටද පියවර ගන්නා ලදී. එය පරිසරය රැකීම වෙනුවෙන් ලබා දුන් විශාල දායකත්වයක් ලෙස පෙන්වා දිය හැකිය.
අන්දරවැව ඉදිවූ අන්තර් හුවමාරුවද විශේෂිත වූවකි. එහිදී මත්තල සිට පැමිණෙන රථවාහනවලට හා හම්බන්තොට සිට පැමිණෙන රථ වාහන වලට එක්ව මාතර දක්වා ගමන් කිරීමට අවකාශ සැලසේ. දෙපසින්ම අධිවේගයෙන් පැමිණෙන වාහන එකවර හමුව ධාවනයට කටයුතු යෙදෙනු ඇත. එවැනි අධිවේගී හුවමාරු ගැන අපට එතරම් අත්දැකීම් නැත. එහෙත් දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ග දිගුවේ ඒ අත්දැකීමටද මුහුණ පෑමට අපට සිදු වේ. මෙවන් අන්තර් හුවමාරු මධ්යස්ථාන දෙකක් පමණක් මේ වන විට අධිවේගී මාර්ග පද්ධතියේ ස්ථාපිත වෙමින් පවතී. අනෙක් හුවමාරුව වන්නේ කඩවතයි. ඒ කොළඹ පිටත වටරවුම් මාර්ගයේ හා මධ්යම අධිවේගය සම්බන්ධ කරමින් ඉදිවන අන්තර් හුවමාරුවයි. කොළඹ කටුනායක අධිවේගී මාර්ගයේ කෙරවලපිටියේද අන්තර් අධිවේගී හුවමාරුවක් ඇතත් එහි පිටවීමට මාවතක් ඇති හෙයින් එහි අධිවේගී මාර්ග අන්තර් හුවමාරුවක් පමණක් ස්ථාපිත කර නැත. වලවේ ගඟ හරහා අධිවේගී මාර්ගයේ ඉඳිකළ මීටර් 600ක දිගින් යුත් පාලම නිසා අධිවේගී මාර්ගයට නව අලංකාරයක් ද හිමිව තිබේ. හම්බන්තොට වන අලි ගැටලුව ගැනද විශේෂ අවධානයක් මේ ඉදිකිරීමේදී යොමු කර ඇත. ඒ අනුව අලින්ට මෙන්ම අධිවේගී මාර්ගයේ ගමන් කරන පිරිසටද බාධාවක් නොවන පරිදි අලින්ගේ ගමනාගමනය වෙනුවෙන් විශේෂ මාර්ග වේදයක් ස්ථාපිත කර ඇත. මාර්ගය යටින් අලිමංකඩ ඉඳි කර තිබේ.
ඒ අනුව අලින්ට මාර්ගයට ඇතුළු වීමට නොහැකි වන සේ අලි වැටක් නිර්මාණය කර ඇත. එය සාමාන්ය විදුලි වැටක් නොව අතිවිශාල වියදමක් දරා සිදු කළ ආරක්ෂිත පද්ධතියකි. මත්තල ගුවන් තොටුපළට සහ හම්බන්තොට වරායට ද කඩිනමින් ළඟා වීමට හැකි පරිදි මෙම මාර්ගය ඉඳිකෙරේ. මාතර -හම්බන්තොට අධිවේගී මාර්ගයේ අන්තර් හුවමාරු මධ්යස්ථාන අපරැක්ක, බෙලි අත්ත, කසාගල, අගුණකොලපැලැස්ස, වැටිය (බරවාකුඹුක). සූරියවැව, අන්දරවැව, මත්තල, හා හම්බන්තොට ස්ථානවල පමණක් ඉඳිවනු ඇත. අපරැක්ක අන්තර්හුවමාරුවද විශේෂිත හුවමාරුවකි. ඒ අනුව එය මෙරට කුලුනු මත ඉඳිවන පළමු අන්තර් හුමවාරුව වනු ඇත. මෙරට ඉදිවන දිර්ඝතම පාලමද ඉදි වන්නේ මේ ව්යාපෘතිය හරහාය. ඒ මාතර සිට අපරැක්ක දක්වා වන ගුමන් මාර්ගයයි. එය කිලෝමීටර් 10.8ක් දක්වා වන දීර්ඝ දුරකි. ඊට අමතරව අන්තර් ජාතික මට්ටමේ සේවා ස්ථානයක් බෙලිඅත්ත ප්රදේශයේ ඉදිකෙරෙමින් පවතී. එමෙන්ම රියදුරන් සඳහා විවේක ස්ථානයන් දෙකක්ද 2 හා 3 අදියර යටතේ ඉදි කෙරේ.
මාර්ගය විවෘත කළධ තවත් සුළු වැඩ කොටස් අවසන් කිරීමට ඇත. ඒ සියල්ලම සඳහා වැය කෙරෙන මුදල රුපියල් බිලියන 241.9කි. එයින් 1 අදියර සඳහා රුපියල් බිලියන 103.3ක්ද 2 අදියර සඳහා රුපියල් බිලියන 55.2ක්ද 3 අදියර සඳහා රුපියල් බිලියන 31.5ක්ද 4 අදියර සඳහා රුපියල් බිලියන 52.2ක්ද ලබා දී ඇත. ණය ආධාර සැපයූවේ චීන එක්සීම් බැංකුවයි. ඒ සියයට 2ක් වූ අඩු පොලියකටයි. කතරගම දක්වා යන වන්දනාකරුවන්ගේ පහසුව පිණිස මංතීරු 4කින් සමන්විත නව මාර්ගයක් මේ වන විට මත්තල සිට ලුණුගම්වෙහෙර හරහා ඉදි කර ඇත. එමඟින් අධිවේගී මාර්ග නිමාවේ සිට කතරගම දක්වා යාමට ගත වන්නේ පැයකටත් අඩු කාලයකි. හම්බන්තොට කර්මාන්තපුරය කොළඹ නගරය සමඟ යා කිරීම නව අධිවේඟී මාර්ගයත් සමඟම සිදු කෙරේ. ධාවන මං තීරු හතරක් වශයෙන් (එක් දිශාවකට මංතීරු දෙක බැගින්) මූලිකව ඉදිකෙරෙන අධිවේගී මාර්ගයට ඉදිරියේදී තවත් මං තීරු දෙකක් එකතු කොට මං තීරු හයක අධිවේගී මාර්ගයක් ලෙස දිගුකිරීමට අපේක්ෂා කෙරේ.
වැටිය (බරවාකුඹුක) සිට අන්දරවැව දක්වා කොටසේ සූරියවැව නගරයට අන්තර්හුවමාරුවක් පවතින හෙයින් බොහෝ දෙනාගේ කතාබහට ලක් වූ සූරියවැය අන්තර්ජාතික ක්රිකට් ක්රීඩාංගණයටද ප්රවේශ මාර්ගයක් හිමිවේ. ඇත. එමෙන්ම අන්දරවැව අන්තර් හුවමාරුව ඔස්සේ හම්බන්තොට මාගම්පුර වරාය දක්වා දිවෙන ප්රවේශ මාර්ගයක්ද ඉදිකෙරේ. දැන් කටුනායක සිට හම්බන්තොට දක්වා මාර්ගය ඉඳි කර ඇති නිසා අන්තර්ජාතික ගුවන් තොටුපොළ දෙකම යා වනු ඇත. එමෙන්ම දකුණේ කුරුඳු වගාව අග නගරයට කඩිනමින් රැගෙන යාමට හැකි වනු ඇත. එමෙන්ම සංචාරක ව්යාපාරයටද එය කදිමස තෝතැන්නක් වනු ඇත. දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ග දිගුව කඩිනමින් ජනතා අයිතියට පැවරීම පිණිස අමාත්යාංශ ලේකම් රංජිත් ප්රේමසිරි මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරියේ සභාපති ඉංජිනේරු චමින්ද අතුළුවගේ හා අධ්යක්ෂ ජනරාල් ඉංජිනේරු කමල් අමරවීර යන මහත්වරුන් පසුගිය දිනවල මහත් වෙහෙසක් ගෙන කටයුතු කළහ. ඒ උත්සාහයේ ප්රතිඵලයක් වශයෙන් අද (23) මේ මාර්ග දිගුව විවෘත කර ගැන්මට හැකි විය.
මත්තලට පැය 3යි. ගෝඨා රට හදන්න ගහපු සුපිරිම ප්ලැන
Reviewed by Kalum
on
February 22, 2020
Rating:
No comments: